Cały świat walczy z pandemią koronawirusa. Każdy z nas po raz pierwszy przeżywa tego rodzaju wydarzenie, nasi uczniowie, a Państwa dzieci również. To sprawia, że gwałtownie wrasta nasz lęk.

Co możemy zrobić, aby go obniżyć? Jakie konsekwencje dla zdrowia i relacji z bliskimi osobami ma przedłużający się strach związany z epidemią? Jak możemy zadbać o nasze zdrowie psychiczne w tym trudnym okresie?

Sam lęk jest naturalnym stanem emocjonalnym, który pojawia się w życiu codziennym. Każdy z nas różni się też podejściem do lęku i oceną zagrożenia. Jeśli nasz organizm tylko przez chwilę pozostaje  w stresującej sytuacji, nic poważnego nam nie grozi. Gorzej, gdy stres się przedłuża. Powoduje to wtedy wielorakie i trudne do zniesienia dla nas  konsekwencje. Długotrwały stres jest szczególnie uciążliwy i ma destrukcyjny wpływ na funkcjonowanie człowieka i jego zdrowie. Negatywne objawy stresu to m.in.: gniew, złość, rozdrażnienie, złe samopoczucie, częste przeziębienia i infekcje, palpitacje serca, osłabienie, kłopoty ze snem, migreny, szybka utrata wagi, obniżona jakość pracy, drżenie rąk, tiki nerwowe itp.

Co pomaga w takiej sytuacji ?

Przede wszystkim ważne jest pozytywne nastawienie. Ciągłe powtarzanie sobie, że jestem beznadziejny i nic mi nie wychodzi, na pewno nie pomoże. Lepiej myśleć o swoich sukcesach, nawet jeśli są małe.

Słuchanie muzyki relaksacyjnej, zdrowa dieta i sport to również świetny sposób na uwolnienie się od lęków, stresu oraz odprężenie się po całym dniu w pracy.

Propozycja ćwiczeń relaksacyjnych:

Ćwiczenia relaksacyjne – usiądź prosto, rozluźnij ciało i spokojnie oddychaj. Teraz podnoś delikatnie ramiona tak, jakbyś chciał dotknąć nimi uszu. Powoli i spokojnie obracaj głowę raz w lewą, raz w prawą stronę. To tylko jedno z ćwiczeń, a jest ich znacznie więcej i naprawdę skutkują. Do ćwiczeń relaksacyjnych zaliczają się m.in.: techniki oddechowe (kontrola wdechów i wydechów), obniżanie napięcia mięśniowego albo metoda  treningu autogennego Schultza.


Bajki terapeutyczne:

Po ich lekturze warto usiąść i porozmawiać z dzieckiem na ich temat. Możesz mu zaproponować zabawę w narysowanie swojej złości czy lęku.

Przykładowo:

Pani Burza jest zła na Pana Słońce, bo zabrał jej zabawki. Wpada w gniew, ale zamiast robić awanturę i krzyczeć, liczy do 10. A gdy Wróżka Furia nie radzi sobie z emocjami, idzie do drugiego pokoju i stara się wyciszyć. Dziecko, czytając o takim czy innym zachowaniu, identyfikuje się z bohaterami i może powielić ich postępowanie w podobnej sytuacji.

Proponuje na ten trudny czas wybór bajek terapeutycznych o lęku, które  redukują strach i podnoszą samoocenę dziecka. Dziecko spotyka się z lękiem w świecie fantazji i uczy się go oswajać. Bajki te rozwijają samokontrolę i dają pewnego rodzaju wsparcie. Osoba dorosła jest często przedstawiana jako przyjaciel, co pozytywnie wpływa na budowanie relacji rodzica z dzieckiem. Bajki terapeutyczne pomogą radzić sobie dzieciom z lękami, również z pandemią koronowirusa.

Przydatne linki:

http://www.parpa.pl/download/remedium/bajkalip.pdf
https://dbc.wroc.pl/Content/3913/PDF/szuflada_z_bajkami.pdf

Polecane książki dla dzieci:

G.Ortner, „Bajki na dobry sen”, Warszawa 1996

D.Brett, „Opowiadania dla twojego dziecka”, Gdańsk 1998

M.Molicka, „Bajki terapeutyczne dla dzieci”, Poznań 2000

C.Nitsch, „Bajki pomagają dzieciom”, Warszawa 2001

L.Keyserling, „Opowieści dla duszy dziecięcej”, Kielce 2000

Psycholog szkolny

Beata Strzechmińska

Zamknij