Przedszkolaki z Specjalnego Ośrodka Szkolno- Wychowawczego w pierwszym półroczu 2023/24 roku przystąpiły do realizacji projektu edukacyjnego: „Zdrowo jem, więcej wiem!”
Projekt „Zdrowo jem, więcej wiem” poświęcony był w całości promowaniu zdrowego trybu życia. Dzięki projektowi dzieci dowiedziały się, że należy jeść owoce i warzywa. Najmłodsi dowiedzieli się jak ważne jest uprawia
Zadanie 1.1. Lekcja: Uczymy się dobrych nawyków żywieniowych
Realizując zadanie 1 dzieci otrzymały zeszycik ,,Moje nawyki żywieniowe i aktywność”, który wypełniały przez kolejne 3 dni z pomocą nauczyciela w grupie. Po wypełnieniu zeszytów dzieci wskazywały tylko zdrowe produkty, posiłki, które powinniśmy spożywać.
Dzieci zapoznały się z historią Tadka i Zosi, została przeprowadzona rozmowa w oparciu o historię oraz doświadczenia dzieci, uświadamiająca jak ważne jest zdrowe śniadanie.
Realizując pierwsze zadanie została omówiona piramida zdrowego żywienia. Dzieci poznały budowę piramidy, dowiedziały się czym jest i dlaczego ma taki wygląd. Dzieci przystąpiły do odtworzenia kolejności pięter piramidy, które miały pokazać jak ważne jest dostarczenie produktów.
,,Dlaczego to kupuję?’’-to kolejne zadanie edukacyjne do którego przystąpiły dzieci. Wykonanie przez dzieci swojej listy zakupów poprzez wycięcie z gazet produktów, stworzenie zdrowego menu a w końcu odgrywanie scenek, które kształtowały zdrowe nawyki żywieniowe.
Zadanie 1.2. Konkurs: Najlepszy rysunek pierwszego śniadania
Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia, szczególnie dla dziecka. Niestety bardzo często zdarza się, że brakuje czasu oraz pomysłów, aby było ono nie tylko pełnowartościowe, lecz także atrakcyjne i smaczne.
Dlatego dzieci wzięły udział w konkursie ,,Najlepszy rysunek pierwszego śniadania, w którym mogli się wykazać inwencją.
Podsumowując wspólnie wykonaliśmy „Grupową książkę śniadaniową”, którą rodzice mogą obejrzeć na tablicy tematycznej podsumowującej projekt.
Zadanie 1.3. Lekcja: Jesteśmy aktywni jak mieszkańcy Turkusowej Planety
Zadanie 3 odbyło się na korytarzu przedszkolnym, do którego dzieci weszły maszerując. Po krótkim marszu po obwodzie koła dzieci usiadły przyjmując prawidłową postawę. W pierwszym etapie lekcji odbyła się rozmowa z dziećmi na temat dlaczego aktywność fizyczna jest ważna. Rozmowa przypomniała i utrwaliła dzieciom informację, że aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ do utrzymania zdrowia i dobrego samopoczucia.
W drugim etapie lekcji zostały przeprowadzone zabawy ruchowe ,,Znajdź swój domek”, ,,Kosmiczny wyścig”, Turkusowa drużyna”, ,,Sprytny ogrodnik”.
Dzięki ćwiczeniom dzieci nauczyły się jak działa ich własne ciało oraz przećwiczyły umiejętności pracy w grupie. Wspólnie bawiły się tworząc turkusowe drużyny. Było dużo zabaw rzutnych i bieżno- zręcznościowych. Wszystkim dzieciom zajęcia się bardzo podobały!
Zadanie 1.4. Konkurs: Strefa aktywności – najciekawsze zabawy w szkole
Wyścigi, siłowanki, gra w piłkę – dzieci kochają zabawy ruchowe z rówieśnikami. To najlepsza kuracja na wzmocnienie odporności.
W realizację zadania włączyli się rodzice, nauczyciele, terapeuci.
W przedszkolu stanęła specjalna skrzynka pomysłów- najciekawsze zabawy w przedszkolu. Każdy mógł podzielić się swoimi pomysłami na ulubione gry, zabawy , które można było zorganizować w placówce. Mile widziane były rysunki, zdjęcia, opisy proponowanych działań, które zostały wrzucone do skrzynki pomysłów.
Po przeanalizowaniu pomysłów na ulubione gry, zabawy przez nauczycieli wynika, że ulubionymi zabawami mogą być: różnego rodzaju ćwiczenia gimnastyczne, niezapomniane zabawy z dzieciństwa rodziców: ciuciubabka, zabawa z gumą do skakania, zabawa w klasy, zabawa w chowanego, zabawa w berka, gra w dwa ognie, wyścigi kapsli, skakanka.
Nauczycielki zebrały wszystkie pomysły, utworzyły Księgę zabaw w przedszkolu, która na długo zostanie z przedszkolakami.
Zadanie 1.5. Dzielimy się wiedzą: Dobre nawyki
Podczas realizacji projektu dzieci zdobywały nową wiedzę z którą chętnie dzieliły się z całym przedszkolem, szkołą. Realizacja poszczególnych zadań miała na celu promowanie zdrowego stylu życia poprzez zmianę złych nawyków żywieniowych i zachęcanie do zwiększonej aktywności fizycznej. W ramach kampanii promocyjnej podjętych zostało szereg działań między innymi:
- Wszystkie prace plastyczne zostały zaprezentowane na tablicach w holu przedszkola, które były zatytułowana „Zdrowo jem, więcej wiem”
- Zbudowana Piramida Zdrowia została przedstawiona rodzicom, nauczycielom, uczniom starszych klas
- Wykonanie grupowej książki śniadaniowej, księgi pomysłów na gry i zabawy, która została udostępniona starszym uczniom
- Wydrukowane karty pracy zostały przekazane starszym uczniom przypominając zdrowe odżywianie
- Dzieci obdarowały jabłkiem grupy, ukazując zdrowe odżywianie
- Rodzice zapoznali się z dokonaniami swoich dzieci – prace plastyczne, zdjęcia