Przedszkolaki w II półroczu 2023/2024 przystąpiły do drugiego etapu wiosennego projektu edukacyjnego:
„Zdrowo jem, więcej wiem!”.
Zadanie 2.1 Lekcja: Smacznie – zdrowo – kolorowo
Realizując pierwsze zadanie dzieci rozpoznawały warzywa i owoce za pomocą wielu zmysłów. Ich zadaniem było poklasyfikować produkty na właściwy obrazek przedstawiający owoc, warzywo, następnie za pomocą zmysłów (dotyku, węchu, smaku) rozpoznać produkt. Korzystając z dotyku określali fakturę produktu, twardość oraz wielkość ; przy pomocy węchu określali zapach produktu; na koniec próbując różne produkty podawali ich smak i twardość. Dzieci miały okazję przekonać się, że rozpoznawanie warzyw i owoców tylko za pomocą jednego zmysłu może być trudne. Na kolejnych zajęciach dzieci grupowały osobno warzywa i owoce w przygotowanych kołach. Zapoznały się z pięcioma grupami kolorystycznymi warzyw i owoców oraz z wybranymi witaminami. Codziennie uzupełniały tabelkę : „Mój owocowo- warzywny tydzień”, zawierającą owocowo-warzywny jadłospis na każdy dzień tygodnia, a wypełnione karty prezentowaliśmy na tablicy.
Podsumowaniem cyklu zadania pierwszego były zajęcia praktyczne, czyli wykonanie owocowo- warzywnych ludzików.
Zadanie 2.2 Konkurs: Teatrzyk warzyw i owoców
Realizując drugie zadanie dzieci wysłuchały wiersz J. Tuwima pt. ,,Rzepka”. Pełny humoru wiersz nawiązywał do zrozumienia znaczenia warzyw, jako źródło witamin. Nauczyciele stworzyli sytuację sprzyjającą doskonaleniu pamięci u dzieci poprzez wskazywanie fragmentów wiersza na obrazkach jak również proszone były dzieci, które same mogły przedstawić swój ulubiony fragment wiersza.
,, Na straganie w dzień targowy takie słyszy się rozmowy…”- każde małe dziecko, jak i dorosły zna wiersz J. Brzechwy i wartości z niego płynące. Warzywa i owoce to nieodzowny element diety każdego dziecka. Aby przybliżyć tematykę tych naturalnych witamin dziewczynka wraz z nauczycielem zaprezentowała teatrzyk kukiełkowy ,, Na straganie”. Wszystkie dzieci z ogromnym zaciekawieniem oglądały przedstawienie, a następnie rozwiązywały zagadki słowne o warzywach oraz wesoło bawiły się przy piosence ,, Idą witaminki ”. Mogły również obejrzeć papierowe kukiełki i się nimi pobawić.
Podczas realizacji drugiego zadania dzieci zapoznały się z wierszem „Wpadła gruszka do fartuszka, a za gruszką dwa jabłuszka…”, bawiąc się w teatr. Dzieci rozpoznały jabłka, gruszki i śliwki. Rozmawialiśmy o tym, który z tych zdrowych przysmaków jest naszym ulubionym ,co można smacznego z nich zrobić. Dzieci miały możliwość skosztowania owoców. Teatrzyk jeszcze bardziej przedstawił tematykę związaną z owocami.
Zadanie 2.3 Lekcja: Woda na zdrowie!
Realizując trzecie zadanie w oddziale przedszkolnym odbyły się zajęcia dydaktyczne pod hasłem: „Woda na zdrowie”. Ich celem było uświadomienie dzieciom roli wody w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka oraz jej znaczenia w życiu roślin i zwierząt, a także kształtowanie nawyku picia tego drogocennego płynu.
Zabawę rozpoczęliśmy od określenia cech wody: smaku, zapachu, koloru. Następnie dzieci w formie burzy mózgów kończyli zdanie „Woda kojarzy mi się z …”.
Aby przybliżyć tematykę ,,Woda na zdrowie’’ dzieci przystąpiły do zabaw:
– ,,Kropelkowe rytmy’’- słuchanie rytmów granych przez nauczyciela na szklankach z wodą,
– ,,Wyścig łódek”- dmuchanie na łódki , które przesuwają się po wodzie,
– ,,Łowienie rybek” – kto więcej złowi rybek,
– ,,Dla kogo zabrakło wody?”- zabawa ruchowa z wykorzystaniem kartonowych sylwet kropelek
– ,,Pływa czy tonie?”- badanie przedmiotów- które przedmioty toną a które pływają ?
Poprzez zabawy przedszkolaki mogły same wywnioskować jaką rolę odgrywa woda w życiu ludzi zwierząt i roślin.
Kolejnym punktem zajęć było przeanalizowanie wyników doświadczenia przygotowanego kilka dni wcześniej. Polegało ono na posianiu owsa w dwóch pojemnikach: jeden pojemnik został podlewany, drugi zaś nie. Widząc wyrośnięty owies w pojemniku podlewanym zgodnie stwierdzili, że woda jest niezbędna roślinom do życia.
Zadanie 2.4 Konkurs: Zaprojektuj Wodolubka
Po uzyskaniu wiedzy na temat wpływu wody na świat roślin, zwierząt i ludzi, dzieci wymyślały i wykonywały maskotkę – WODOLUBKA. Wodoludek, jak sama nazwa podpowiada, to postać, co o zdrowie swoje dba i wodę pije co dnia. Postać która będzie nam przypominała i zachęcała do picia wody. Wszystkie prace ozdabiały nasz korytarz przedszkolny, by zachęcać inne dzieci do picia wody.
Realizując czwarte zadanie grupa przebrała kolegę za kroplę wody- wodoludka, który był znakiem rozpoznawczym kampanii zachęcającej do picia wody. Reprezentował on grupę przedszkolną w pokazie mody ,, Bądźmy piękni na wiosnę” w naszej placówce.
Realizując projekt dowiedzieliśmy się czy rośliny piją wodę, jakie znaczenie ma woda w organizmie człowieka; jakie produkty spożywcze wybierać, by być zdrowym, jak sprawdzić ich przydatność do spożycia. Konstruowaliśmy Wodolubka– postać lubiącą pić wodę, bawiliśmy się na pokazie mody promując wodę, uczestniczyliśmy w wielu spotkaniach i pogadankach poszerzających naszą wiedzę na temat zdrowego trybu życia.