Ekopracownia w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Skierniewicach powstała dzięki dofinansowaniu ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Celem projektu jest edukacja przyrodnicza i ekologiczna dostosowana do możliwości uczniów SOSW. Pracownia ma swym nowym wyglądem zachęcać do aktywności, jednocześnie przypominać w oczywisty sposób o właściwych postawach i zachowaniu proekologicznym. W pracowni odbywają się zajęcia z przysposobienia do pracy oraz funkcjonowania osobistego i społecznego przez cały rok.
Ważnym aspektem społecznym edukacji przyrodniczej jest ukształtowanie wrażliwości, troski i obowiązku dbania o środowisko przyrodnicze. Pokazanie młodemu człowiekowi, jakie działania mogą pomóc naszej planecie. Zwrócenie uwagi na stan środowiska, jego degradację i nieracjonalne korzystanie z zasobów naturalnych. Dostęp do nowoczesnych technologii i pomocy dydaktycznych (laptopy, tablica interaktywna, gry, plansze) stanowi dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi bardzo duże ułatwienie w przyswajaniu wiedzy. Natomiast „kącik kwiatowy” to dobre narzędzie do nauki systematyczności i odpowiedzialności. W przypadku uczniów z deficytami nieustanne utrwalenia wiedzy oraz praktyczne działania mogą przynieść pożądany efekt. Celem projektu jest również to by wiedza i umiejętności oraz postawa proekologiczna była stosowana w życiu codziennym i przekazywana w najbliższym otoczeniu.
W roku 2025 w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Skierniewicach przeprowadzono kompleksowy remont sali nr 107 wraz z jej nowoczesnym wyposażeniem i doposażeniem w pomoce dydaktyczne. Celem prac było stworzenie estetycznej, bezpiecznej i funkcjonalnej przestrzeni edukacyjnej, sprzyjającej aktywizującym metodom nauczania oraz realizacji innowacyjnych projektów edukacyjnych.
Zakres prac remontowych Remont objął szereg działań modernizacyjnych:
• zakup i montaż żaluzji w dwóch oknach, co poprawiło komfort świetlny oraz estetykę sali,
• montaż fototapety na jednej ze ścian, która nadała wnętrzu nowoczesny i przyjazny charakter,
• wymiana starych opraw świetlnych na nowe energooszczędne oprawy ze świetlówkami LED (6 źródeł światła),
• modernizacja instalacji elektrycznej związanej z oświetleniem oraz dostosowanie jej do potrzeb korzystania ze sprzętu multimedialnego,
• malowanie ścian i sufitu o łącznej powierzchni około 120 m²,
• wymiana starej podłogi – wyrównanie poziomu oraz położenie nowej powierzchni z płytek (około 42 m²).
Zakupione wyposażenie sali Nowe wyposażenie sali zapewnia funkcjonalność oraz estetykę przestrzeni edukacyjnej. Zakupiono:
• 10 trójkątnych ławek oraz 10 krzeseł dla uczniów,
• biurko nauczycielskie oraz fotel dla nauczyciela,
• 4 szafy/gabloty ekspozycyjne i informacyjne,
• białą szklaną tablicę suchościeralną oraz tablicę korkową,
• 10 tabliczek/etykiet do oznaczania roślin w celach edukacyjnych,
• osłony i podstawki pod doniczki zapewniające estetyczne i bezpieczne rozmieszczenie roślin w przestrzeni sali.
W sali wydzielono również kącik kwiatowy, który pełni funkcję edukacyjną oraz estetyczną. W jego skład wchodzą Skrzydłokwiat (2 szt.), Storczyk (2 szt.), Zamiokulkas (2 szt.), Palma Areka (1 szt.), Monstera (1 szt.), Sansewieria (1 szt.). Pozostałe rośliny doniczkowe: Zielistka (1 szt.), Aloes (1 szt.), Fikus benjamina (1 szt.), Aglaonema (1 szt.), Anturium (1 szt.). Pomoce dydaktyczne Sala została wyposażona w szereg pomocy dydaktycznych wspierających realizację programu edukacyjnego z zakresu ekologii, ochrony środowiska oraz edukacji przyrodniczej. Zakupione pomoce: 1. Gra Ekoquiz – Czy Wiesz, Jak Dbać O Środowisko? 2. Plansza dwustronna „ODPADY – Jak Długo Się Rozkładają/Ćwiczeniowa” (laminowana, 68×100 cm) + karty sprawdzające dla ucznia 3. Puzzle edukacyjne „SEGREGUJ ODPADY” 4. Gra planszowa „Kolorowy Świat Odpadów” 5. Edukacyjna mata podłogowa „Biodegradacja Odpadów w Czasie” 6. Gra edukacyjna „Poznajemy Odnawialne Źródła Energii” 7. Gra „Segregujemy Odpady i Sprzątamy Las” 8. Zestaw gier edukacyjnych z długopisem 3D Banach 9. Zestaw dydaktyczny „RECYKLING JEST FAJNY!” 10. Duża gra stolikowa „Chińczyk – Segregacja Śmieci” 11. Gra pamięciowa „PULS ART MEMORY SEGREGUJ ODPADY” 12. Gra edukacyjna „Ekologiczna Misja – Sprzątamy Las” Sprzęt audiowizualny i komputerowy
W celu wspierania procesu nauczania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii sala została wyposażona w: • interaktywny monitor multimedialny, • 4 przenośne komputery z oprogramowaniem biurowym, umożliwiające pracę indywidualną oraz grupową z uczniami. Dzięki przeprowadzonemu remontowi oraz doposażeniu sala nr 107 zyskała nowoczesny, przyjazny i inspirujący charakter. Stworzono przestrzeń sprzyjającą kreatywnemu nauczaniu, integracji oraz rozwojowi kompetencji kluczowych u uczniów. Sala spełnia obecnie wszystkie standardy nowoczesnej edukacji w zakresie zarówno funkcjonalności, jak i dostępności.








